Öğrenci Projeleri ULUSLARASI PROJELER COMAP Uluslararası Matematiksel Modelleme Yarışması Başvurusu: Comap Uluslararası Matematiksel Modelleme Yarışmasına başvuru yapılmıştır. Danışman: Doç.Dr.Osman Raşit Işık TÜBİTAK PROJELERİ 2209 Projeleri: Proje Adı: Ortaokul ve Lise Öğrencilerinin Matematiksel Modelleme Yardımıyla Tasarlanmış Eğitsel Bir Oyunla Salgın Hastalık Farkındalıklarının Arttırılması 2209 Proje Ekibi: Özlem Gürakar- Emine Çepnioğlu- Ali Oğuzhan Akkoç- Fatma Nur Giral Danışman: Doç.Dr.Osman Raşit Işık Proje Özeti: Pandemi, dünyada birçok ülkede, çok geniş sahalara yayılan ve etkisini yoğun bir şekilde gösteren epidemiye verilen genel isimdir. Çağımızın yeni hastalığı olan Covid-19 ise Dünya Sağlık Örgütü( WHO) tarafından pandemi olarak ilan edilmiştir.Covid-19, kısa sürede yayılma ve bulaşma hızı koronavirüs ailesine ait olan virüslere göre daha hızlı olmasından dolayı ciddi önlemler alınmasını gerek kılmıştır.Bu pandemi durumu sürecinde virüsün yayılmasını önlemek amacı ile ülkeler çapında alınan önlemler bulunmaktadır. Hastalığın önlenmesi ve sürecin doğru yönetilmesi için hem bireysel, hem de toplumsal önlemler, devletin yasa ve yönetmelik düzenlemeleriyle birlikte yürütüldüğünde etkili olabilecektir.Bu süreçte toplumdaki bireylerin sosyal/bireysel izolasyon, hijyen gibi konularda farkındalıklarının oluşturulması büyük önem taşımaktadır. Bu faktörlerin tümü ele alındığında bu süreçte çocukların ve gençlerin farkındalıklarının arttırılması üzerine bir araştırma literatürde bulunamamıştır. Bu projenin amacı ortaokul ve lise öğrencilerinin matematiksel modelleme yardımıyla tasarlanmış eğitsel bir oyunla Covid-19 farkındalıklarının arttırılmasıdır. Nicel araştırma yöntemi kullanılarak yapılacak araştırmanın örneklemini Muğla ilinde 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 7. ve 11. sınıflar oluşturacaktır. Araştırmada kullanılan ölçekler 7.ve 11. sınıfların her biri için gönüllü deney-kontrol grupları oluşturulup öntest-sontest yöntemi ile uygulanacaktır. Öğrencilerin ölçeklere vermiş oldukları yanıtlar SPSS yardımıyla uygun analiz yöntemleri kullanılarak incelenecektir. Elde edilen bulguların olası salgın durumlarında çocukların farkındalığını arttıracağı ve toplum sağlığı konusuna hizmet edeceği tahmin edilmektedir. 2242 PROJELERİ: 2242 Proje Adı: Rekabetçi-Avcı Oyunu Modeli ve Çevre Eğitimine Yönelik Uygulaması 2242 Proje Ekibi: Özlem Gürakar- Emine Çepnioğlu- Ali Oğuzhan Akkoç Danışman: Doç.Dr.Osman Raşit Işık Proje Özeti: Bu çalışmada öğrencilerin günümüzde ve geleceğimizin şekillenmesinde büyük bir öneme sahip olan doğaya ve yaşadıkları çevreye karşı olan tutumlarının geliştirilmesi için bir rekabetçi-avcı model oyunu oluşturulmuş ve üniversite öğrencilerine uygulanmıştır. Bu oyun ile öğrencilere doğada türlerin yaşamına olumsuz etki eden etmenlerin bazıları tanıtılmış, doğada türler arası bulunan denge ve değişen koşullar sebebiyle tür içi çatışmalar gösterilmiştir. İnsanların bu dengeyi bilerek ya da bilmeyerek nasıl değiştirebilecekleri oyunda vurgulanmaya çalışılmıştır. Oyun kuralları gereği farklı stratejiler ve matematiksel işlemler kullanarak birden fazla becerinin geliştirilmesi de amaçlanmıştır. Öğrenciler, deney ve kontrol grubu olmak üzere 2 gruba ayrılmış ve öntest-sontest tekniği kullanılarak deney grubuna oyundan önce ve oyundan sonra, kontrol grubuna ise oyunu oynamadan belli bir süre aralığında 2 kere ölçme aracı uygulanmıştır. Öğrencilerin oyun sonunda çevreye karşı tutumlarında bir değişiklik olup olmadığı literatürde bulunan bir ölçme aracı ve SPSS programı kullanılarak belirlenmiştir. Oyunu oynayan öğrencilerin çevreye karşı tutumlarında olumlu yönde anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Projenin Adı: Uzaktan Eğitimin Matematik Dersine Karşı Tutuma Etkisi Bir Karma Yöntem Araştırması Proje Ekibi: Fatma Sude Pektaş Muhammet Mustafa Bulut Minel İşin Danışman: Doç.Dr.Muhammet Mustafa Alpaslan Projenin Özeti: Ülkemizde de Covid-19 virüs salgınından dolayı 23 Mart 2020 tarihinden itibaren 2019-2020 Bahar dönemi tüm Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda uzaktan eğitime geçilmiştir. Uzaktan eğitimde EBA platformu aracılığı ile evden dersler verilmektedir. Literatür de matematik dersine yönelik tutum şu şekilde tanımlanmaktadır: Matematik dersine yönelik tutum; matematiği sevip sevmeme, onunla ilgili faaliyetlerle uğraşma veya kaçma eğilimi gösterme ve matematik dersinin faydalı veya faydasız olduğuna olan inancın toplamdaki ölçüsünü ifade etmektedir (Akgün, 2002). Bu çalışmanın amacı Covid-19 sürecinde öğrencilerin matematik dersinde uzaktan eğitime (EBA) karşı tutumunu ölçmek ve tutum geliştirilmesi için olası çözümler üretmektir. Hem nicel hem de nitel araştırma türleri birlikte kullanıldığı yakınsak yaklaşım ile yapılan araştırmanın örneklemi Muğla ilinde 2019-2020 yıllarında 7.sınıfını uzaktan eğitim ile tamamlayan bir başarılı, bir başarısız, bir de orta düzeyde başarılı 7.sınıf 30 öğrenci olarak seçilecektir. Öğrencilerin matematik dersine karşı tutumlarını ölçmek için Tolga Kabaca (2006) tarafından geliştirilen matematik tutum ölçeği kullanılacaktır. Covid-19 sebebiyle uzaktan eğitime geçilmesiyle birlikte öğrencilerin matematik dersini EBA üzerinden yürüttüğü bu süreçte karşılaşılan durumları belirlemek için ise araştırmacılar tarafından hazırlanan mülakat soruları kullanılacaktır. Öğrencilerin mülakat görüşmelerindeki sorulara verdikleri yanıtlar betimsel içerik analiz tekniğine göre analiz edilecektir. Elde edilen veriler güvenirlik ve geçerlik analizlerinden sonra SPSS programı kullanılarak 26 maddelik anketten elde edilen ölçek verilerine madde bazında faktör analizi yapılacaktır. Elde edilen bulgular yüz yüze eğitimden uzaktan eğitime geçildiğinde matematik öğreniminde karşılaşılan durumlara önemli çözüm önerileri ortaya koyacağı tahmin edilmektedir. Projenin Adı: Çimlenmenin Hızını Etkileyen Faktörler ve Fotosentez Hızının Sera Üzerindeki Gölgelendirme Rengine Bağlı Değişimi Proje Ekibi: Feyzanur Kaygısız Danışman: Doç.Dr.Osman Raşit Işık Proje Özeti: Çimlenmenin üzerindeki çevresel faktörleri, insan sağlığına zararlı tütün dumanının etkisini ve seralardaki iç ve dış gölgelendirme renklerine bağlı ortamdaki ölçülebilir olan suyun pHı, sıcaklık, ışık şiddeti, nem, tütün dumanının Nova5000 ve Arduino gaz sensörü yardımı ile ölçümü yapılarak ortamın olası ortalama değerlerde bulunduğunu kontrol altına alıp bu ortamda yetişen çift ve tek çenekli bitkilerin boy uzama değerlerinin üstel ve lojistik modellemelerini yapmak ve bu modellemelere bağlı yorumlamalarda bulunmak. Projenin Adı: Altıncı Sınıf Matematik Dersinde Sınıf İçi Faktörlerin, Öğrencilerin Matematik Dersinde Başarı Duygularıyla İlişkisinin İncelenmesi Proje Ekibi: Fatih Başkurt Vesile Yılmaz Elif Ilgın Danışman: Doç.Dr.Muhammet Mustafa Alpaslan Proje Özeti: Bu araştırma, altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersinde sınıf içi faktörlerin, öğrencilerin matematik dersindeki başarı duygularıyla ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma grubu ortaokul düzeyi altıncı sınıf öğrencileri olarak belirlenmiştir. Muğla’nın Menteşe ilçesinde toplam 24 ortaokul bulunmaktadır. LGS sınav sonucuna göre 2 yüksek, 2 orta düzey ve 2 düşük olmak üzere toplam altı okul belirlenecektir. Birçok sınıf içi faktör öğrencilerin öğrenmesinde ve başarı duyguların oluşmasında etkili olabilir. Bu çalışmada alanyazı incelenerek belirli başlıklar araştırma kapsamına alınmıştır. Veriler, Başarı Duygu Ölçeği (BDÖ) ve Ghaith (2002) tarafından uyarlanan ölçek 38 maddeden ve 6 alt-boyuttan oluşan 5 li likert tipinde sınıf içi yaşam ölçeği ile toplanacaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılacaktır. Verilerin güvenilirliği Cronbach’s Alfa ile belirlenecektir. Veri analizi olarak betimleyici istatistiksel ve Pearson Korelasyon analizi teknikleri kullanılacaktır. Analiz sonuçları sınıf içi faktörlerin öğrencilerin başarı duyguları ile ilişkili olduğunu göstereceği tahmin edilmektedir. Projenin Adı: Ayşe Tuğba Çakan Proje Ekibi: Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme Hakkında Hazırbulunuşluk Düzeylerinin İncelenmesi Danışman: Doç.Dr.Muhammet Mustafa Alpaslan Proje Özeti: Matematik, tarihin eski zamanlarında insanların günlük problemlerine çözüm üretme ihtiyacından doğmuş ve zamanla diğer bilim dallarına temel oluşturmuş bir bilim dalıdır. Matematik, formül ve denklemlerden oluşan soyut sembol ve ilişkilerden ibaret değildir. Aynı zamanda günlük ihtiyaçlarımızı ifade etmede ve çözmede sürekli olarak kullandığımız bir dildir (Struik, 2002; Yıldırım, 2011).Matematiksel modelleme, matematikle doğrudan ilgili olan veya olmayan durumlar arasındaki ilişkileri matematiksel ifade etme, bu durumlar içerisinde matematiksel örüntüler oluşturma süreci olarak tanımlanır, disiplinler arası ilişkilendirmeyi sağlayarak karşılaştığı problemleri yaratıcı düşünerek çözümler üreten, öğrendiklerini günlük yaşamda kullanabilen bireyler yetiştirilmesinde oldukça etkilidir. Matematiksel modelleme öğretmen eğitiminde kullanılması ile geleceğin öğretmenlerinin disiplinler arası çalışmayı yakından tanımalarına ve derslerinde kullanacakları yöntemleri anlamalarında katkı sağlar. Fen bilgisi öğretmen adaylarının matematiksel modelleme hakkında hazırbulunuşluk düzeylerini belirlemeyi amaçladığımız bu çalışmada, yakınsak karma model kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi 1. ve 4. Sınıfta öğrenim gören Fen bilgisi öğretmenliği bölümü öğrencileridir. Ölçme aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ve çoktan seçmeli sorular hazırlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formları için betimsel analiz yöntemi, çoktan seçmeli sorular için (2,1,0) nicel betimsel analiz kullanılacaktır. Elde edilen bulgular sayesinde öğretmen adaylarının matematiksel modelleme hakkında düşünceleri, disiplinler arası ilişki sağlayabilme ve matematiksel modelleme becerilerini kullanabilme düzeyleri hakkında bilgi sahibi olarak öğretmen eğitimi açısından önemli çözüm önerileri ortaya koyacağı tahmin edilmektedir.